portalen

Historia

Gilwellstugan är en av Scouternas kurs- och lägergårdar, belägen utanför Sparreholm vid Båvens strand. Marken där Gilwellstugan ligger skänktes till scoutrörelsen av Eric von Rosen, som ägde Rockelsta slott. Stugan uppfördes år 1932 och anläggningen renoverades och byggdes ut år 1979, stora delar av anläggningen är idag tillgänglighetsanpassad.

Gilwellstugan ägs av Scouterna och fungerar som centralpunkt för rörelsens gilwellutbildning, ett kvalificerat ledarskapsprogram som erbjuds scoutledare genom Scouternas folkhögskola. Här har scoutledare och blivande kårchefer utbildats sedan 1934, på sommaren 1940 utbildades Scoutförbundets första generalsekreterare, Frithiof Dahlby, här.

Gilwellutbildning

Gilwellutbildning är en internationell scoututbildning och även namnet på en tillhörande utmärkelse för scoutledare som genomfört utbildningen. Denna arrangeras i olika varianter inom de flesta nationella scoutorganisationer som tillhör World Organization of the Scout Movement. Målet med kurserna är att göra scouter till bättre ledare genom att lära ut avancerade kunskaper om ledarskap och skapa en samhörighet och engagemang i scoutrörelsen. Kurserna består vanligtvis av teoretisk undervisning varvat med praktiska utomhusaktiviteter, följt av en projektfas där deltagarna sätter sina nya kunskaper på prov. Den första utbildningen arrangerades av Francis Gidney med Robert Baden-Powell som föreläsare. Kursen hölls i Gilwell Park, Storbritannien, i september 1919. Wood Badge har sedan dess spridits över världen i olika varianter.

Brittmäss

Intill Gilwellstugan ligger lägerområdet Brittmäss. Lägerområdet rymmer 200 deltagare samtidigt.